«Blue ocean strategy» er ett av mange navn på det samme. Kjært barn, mange navn, etc. Men det var først da jeg leste denne boken av Kim & Mauborge at jeg så det så tydelig at jeg måtte ut av det «røde havet». For det røde havet er rødt av en årsak; haiene slåss om samme byttet. I det blå havet er man alene. Og det er i det blå havet kundene mine ønsker å være – sammen med meg.
Det handler om å bevisst skaffe seg konkurransefordeler som gir et temporært monopol. (Alle vet jo at utsagnet «konkurranse er bra» bare er noe man sier for å være politisk korrekt. ALLE leverandører drømmer om monopol.). Om å være strategisk og taktisk når man plasserer sin «offering» inn i markedet, på en slik måte at det både differensierer seg fra de tradisjonelle konkurrentene, og møter kundene på deres faktiske eller emosjonelle behov.
Det eksempelet som oftest blir brukt, og som er vist i hovedbildet til artikkelen, er Cirque du Soleil. Dette kanadiske sirkuset kunne gjort som alle andre sirkus, hatt de mest eksotiske dyrene, de største navnene innen akrobatikk og et omreisende telt med en eller flere manesjer. Sirkusindustrien var en av de mest etablerte og tradisjonsrike som fantes. Tilogmed kundene trodde det skulle være slik. Men Guy Laliberté tok en analytisk tilnærming og vurderte om det var de kostnadsintensive delene av forestillingen (dyr og navngjetne artister) som traff publikum best, eller om det var helt andre ting. Studer bildet med Strategy Canvas. Han droppet begge deler. Han lette istedenfor etter ting som de tradisjonelle sirkusene IKKE tilbød. Basert på disse definerte han produktet sitt, markedsføringen sin, og hevet prisen (det er jo monopolets pris/gevinst). Publikum strømmet til. I starten fordi det var noe nytt å spennende, etterhvert fordi de likte produktet så utrolig mye bedre enn vanlige sirkus. Guy fant seg selv i det krystallblå havet med hvite strender, der alle ville være med. Han satte opp flere forestillinger, opprettet mange tropper, spredde konseptet over hele verden. Og er i dag en av Canada’s rikeste personer.
Et par andre eksempler;
- vant musikkstrømmetjenester fordi de hadde høyere lydkvalitet, eller var det andre faktorer som kundene satte større pris på?
- endret Apple mobilbransjen fordi de var like gode som den tradisjonelle industrien på MMS? Batteribytte? Minneoppgradering?
Oppsummert er det seks prinsipper for å definere en Blue Ocean:
- Reconstruct market boundaries.
- Focus on the big picture, not the numbers.
- Reach beyond existing demand.
- Get the strategic sequence right.
- Overcome key organizational hurdles.
- Build execution into strategy
Jeg merker at jeg blir ivrig her jeg sitter og skriver. Gjør det du også
- les deg opp på Blue Ocean Strategy Canvas
- plott inn din egen «offering»
- Finn ut hvor du skal differensiere deg
- Ta sjansen på hva i «offeringen» som kan droppes
- GO FOR IT
En siste ting; glem aldri at det er KUNDENE som bestemmer HVA de vil ha, ikke du.