Nyttårsforsetter?

Jeg har i alle år vært stolt over å ikke holde på med nyttårsforsetter. For å demonstrere min uvilje mot slike ting har jeg pleid å si at «jeg skal ikke begynne å røyke i år». Man kan like gjerne ha et forsett man har gode muligheter for å holde.

Likevel skal jeg driste meg frampå med forslag til nyttårsforsetter til andre. Et par som jeg er sikker på i mange tilfeller vil treffe der hvor samvittigheten er dårligst:

  1. Ta kontroll, ta grep
  2. Beskytt forretningen

Ta kontroll, ta grep

Hvorfor ligger styrende dokumenter og andre viktige dokumenter og flyter (eller; de flyter ikke, de er gjemt på DIN harddisk)? Hvordan skal de ansatte finne de rette dokumentene? Hvordan skal dere overleve en audit? Hva enn motivasjonen måtte være; ta tak i eget nakkeskinn (for det er jo ikke lov å løfte katter etter nakkeskinnet lenger) og implementer et enkelt og robust dokumentsystem. Om du velger riktig system skal det ikke stjele noe serlig kapasitet fra forretningens daglige virke. (Hvis det gjør, så har du valgt feil system). Tvert imot, vil du spare minutter, timer og dager temmelig kjapt, og du vil kunne kjenne at du begynner å tenke på en audit med avslappet sinn.

Beskytt forretningen

Det finnes mange måter å beskytte forretningen på. Å søke patent er bare en av dem. Den kanskje viktigste er å være fleksibel, lydhør og observant overfor marked og trender. Agile, kalles det på engelsk. Det glemmes desverre fort jo større firmaet blir, jamfør denne formelen. Man kan også beskytte ideen gjennom varemerker, varemerkebygging og mønsterbeskyttelse. Å være størst og først er noe som også virker, men ikke alltid noe man bare kan bestemme seg for, så det fungerer ikke så godt som nyttårsforsett. Eller hemmelighold, som Coca Cola. Velg på hvilken måte du vil beskytte det på, og kjør det som et nyttårsforsett/prosket i år. Det øker verdien på bedriften.

Få det gjort!

Men glem aldri….

Det handler om å selge og levere med avtalt kvalitet. Men med bedre kontroll og beskyttelse kan du sikre at dette fungerer.