IP (Intellectual Property = patent, varemerke og design) handler om å skape verdier, ingenting annet. Og det er bare en av innsatsfaktorene for å skape verdier. Innsats, et godt produkt, tilstedeværelse i markedet, timing, kvalitet, osv. er alle vitale innsatsfaktorer. Men om ditt selskap har som mål å få en størst mulig exit-verdi eller børsverdi, kan god IP være essensielt.
IP oppstår ikke i en organisasjon av seg selv. Selv ikke i kreative organisasjoner. Det krever bevissthet og struktur. Man bør ha en IP-strategi som er satt av ledelsen, og som etterleves og brukes. Dette handler om to ting:
- Prosedyrer og systemer som fanger opp ideer og løsninger som kan være patenterbare
- Kultur for innovasjon og kreativitet, samt å fokusere på lønnsomme anvendelser av disse, og som har "radaren" på hele tiden for å fange opp om det finnes ideer og løsninger som burde vært beskyttet. Ingenting er lettere enn å lage en organisasjon som ikke skaper, som ikke utvikler seg.
Samtidig er det viktig å vite når man IKKE skal patentere, for patentering er dyrt. Man skal ikke patentere dersom
- Man ikke har tenkt å gå inn i et marked
- Man ikke kommer til å lansere et produkt som er beskyttet av patentet. Patenter har svært sjelden en verdi i seg selv. Det som gir verdi (f.eks. exitverdi) er vellykkede, gode produkter som har suksess i markedet og som er backet av et sterkt patent.
- Man ikke har utsikter til å få et sterkt patent
- Man ikke har kompetanse til å utnytte det eller forsvare det
- Man har tenkt å melke produktet i mer enn 20 år. Gode eksempler på produkter som satser på hemmelighold istedenfor patent er Mustads fiskekroker og Coca Cola
For å gjøre det enda mer innviklet, så kan det være strategiske grunner til å patentere
- Skremme konkurrenter
- Skaffe Freedom To Operat (FTO)
Pingback: Nyttårsforsetter? | Profolio